English Read this post in
החושים מטעים באופיים
"החושים הם שערים לאינטליגנציה. אין שום דבר באינטליגנציה שלא עבר תחילה דרך החושים." אריסטו
החושים מכוונים את התודעה, מנחים את הבחירות שלנו ובסופו של דבר מניעים את מעשינו, אנו תלויים בהם.
מציאות, כפי שאנו מכירים אותה, היא התוצאה של מגע עם העיניים שלנו, אוזניים, העור, הלשון והאף.
האובייקטים שאנו תופסים חייבים לעבור דרך דלתות החושים לפני שניתן לתרגם אותם למשהו.
לפיכך ראייה, שמיעה, מגע, טעם וריח הם באמת המנגנונים המביאים את העולם אלינו.
היינו אבודים בלי החושים
אנו מסתמכים על המידע שהם מוסרים, ולעיתים רחוקות שואלים את עצמנו אם ניתן לסמוך עליהם לגמרי.
למעשה, אנו מאמינים מבלי להקדיש לכך מחשבה, כל אות שאנו אוספים אנו מקבלים באופן אינסטינקטיבי.
אנו שוכחים שהמוח שלנו מבצע את פעולת הצבת שם על הנתונים שהחושים קולטים.
לא רק זה, אנו בדרך כלל מתעלמים מהאופי הסובייקטיבי של התודעה המפרשת את הרמזים.
תסתכל היטב
"רק עם הלב אפשר לראות בצדק; מה שחיוני הוא בלתי נראה לעין." אנטואן דה סנט אקזופרי
יופי נתפס דרך עיניו של המתבונן וכך גם כיעור וכל מה שביניהם.
אתה עשוי לחשוב שמה שאתה רואה נתפס בדיוק באותה צורה על ידי אחר, אבל זה רחוק מלהיות נכון.
זה עשוי להסביר מדוע לעתים קרובות אנו חלוקים ביופיים הגלום של יצירת אמנות, או בפניו של מישהו.
עם זאת אנו בטוחים לגבי התיוג והבחירה שלנו, תמונה מופיעה ואנו חושבים שאנחנו רואים אותה כפי שהיא.
רואים עם סכי עיניים
מה שאנחנו מוצאים אטרקטיבי מושך אותנו, מעורר תחושות של השתוקקות וחשק, רצון להפוך אותו שלנו.
ביחס הפוך, כיעור מניע סלידה, אנו דוחים דברים שנראים לנו דוחים, נעשה הכל כדי להרחיק אותם.
התודעה שלנו מקבלת את ההחלטה על סמך קריטריונים שלעתים קרובות איננו מודעים להם, ובכל זאת אנו בטוחים שהיא אובייקטיבית.
למרבה הצער, אנו לא מקדישים זמן להסתכל שוב ולא מרבים לשנות נקודת מבט, מבט אחד והשופט מכריע.
שומעים אותי?
"צליל זורם ללא הרף, כמו נחל עמק הררי." טייגן דן לייטון, ג'ואן הליפקס
החושים אינם פועלים באופן זהה, עבור חלק אנו זקוקים לנוכחות האובייקט כדי שנרגיש אותם.
שמיעה לעומת זאת פועלת אחרת כי אינכם צריכים לראות את התווים כדי לתפוס מנגינה.
אין מה לראות ובכל זאת אתם יכולים ליהנות מהמוזיקה, לזהות את מצוקת התינוק בבכי.
צלילים מגיעים בגלים בלתי נראים ועדיין אנו יכולים להפלות ביניהם בעיניים עצומות.
עם מילים זה סיפור אחר
עם זאת, כאשר עוסקים במילים שמיעה אינה בהכרח מביאה משמעות, אנחנו תלוים בהקשר לכך.
לכן אנו נופלים לטעות, שכן הבנתנו של מילה דורשת יותר מאשר ידיעת השפה.
כדי לפענח מילה הקשבה אינה מספיקה, על מנת שנוכל לפענח את משמעותה, אנו צריכים להקשיב היטב.
עלינו לשים לב לטון ולסיפור שמאחוריה, בלעדי זה אנו צפויים לטעות.
החושים ~ גע בזה כדי להרגיש את זה
"ברגע שמגע נותק, התחושה תמות מעצמה." טוני פייג', קושו יאמאמוטו
על העור שלנו רשת מורכבת של עצבים וקולטנים, המסיעים לוויסות נכון של הגוף.
אלה מתוכננים לקלוט תחושות כמו קר, חם, חלק, מחוספס, דגדוג, גירוד, כאב ורטיטות.
בהיותם מגורים על ידי מגע אלו מעבירים מידע למוח אשר מגיב על מנת להסתגל לתנאי הסביבה החדשה.
מערכת זו רגישה במיוחד והיא חשובה מאוד כאשר מדובר בהגנה שלנו מפני תנאים קשים.
עד כאן הכל בסדר…
מגע חיוני לרווחתנו, חשוב להתפתחות שלנו ופועל להפעלת מנגנון ההרגעה.
הקושי עם חוש המישוש מתחיל כשאנו נאחזים בתחושות ספציפיות ולא יכולים לחיות את חיינו בלעדיהם.
באופן דומה, חוסר היכולת לעמוד במגע של דברים מסוימים עשוי לגרות את מערכת העצבים שלנו.
חיים בתנאים קיצוניים אלה עלול לגרום למצוקה רגשית וזו מובילה לסבל מיותר.
מעבר לטעם
"אנחנו לא יכולים להסביר תפוז למישהו שמעולם לא טעם אחד." טיך נהאת האן
בלוטות הטעם מושפעות ממה שאנחנו מכניסים לפה, בין אם זה מתוק או חמוץ, מלוח או מר.
אבל התודעה היא זו שנותנת שמות לטעם האוכל, אם נרצה או לא הדבר תלוי בהרגלי האכילה שלנו.
מה שאנו מחשיבים טעים התודעה תקבל בשמחה, מה שאנו לא אוהבים היא תעביר הלאה ותידחה.
כתוצאה מכך, התזונה ונטיות האכילה שלנו מעוצבות על ידי התנסויות קודמות, מה שאנו מכירים.
מעורר תיאבון או שלא
למעשה, אנו אפילו לא צריכים להכניס משהו לפה כדי לעורר תגובה, לחשוב על זה יספיק.
אם נעלה לזיכרון מנה זה יניע תגובה גופנית, ולכן התודעה היא זו שמכתיבה את התפריט.
תחשבו על תות טרי ותתחילו להזיל ריר, תחשבו על פלפלים אדומים חריפים והגוף יירתע.
אחרי שהחלטה נפלה על טעם כזה או אחר תתקשו לשכנע את עצמכם לחשוב אחרת.
ריח הוורדים
"ריח הוא החוש האילם, זה ללא מילים." דיאן אקרמן
בין חמשת החושים, הריח הוא זה שהולך וממשיך כאשר כל האחרים נכבים בזמן שינה עמוקה.
חוש הריח קריטי מכיוון שהוא עלול להציל אותנו משריפה, ולכן עלינו להיות אסירי תודה שזה לא הולך בטל.
בלי קשר, ניתן לנטרל ריחות על ידי הסתגלות, קחו כמה שאיפות דרך האף והריח נעלם.
חוש הריח מחובר מאוד לזיכרון, הוא ייקח אתכם לטייל במורד שביל הזיכרון תוך שניות בודדות.
ריח הוא מאוד אמוציונלי
בין אם אנו מודעים ובין אם לא, הריחות ממלאים תפקיד באופן שבו אנו תופסים אנשים, אם אתם מבינים את הכוונה.
ניחוח בושם וריחות גוף מניעים תחושות ורגשות, נעימים ולא נעימים, זה תלוי.
מכיוון שזה מאוד אישי, רחרוח אחד יכול להביא לתשוקה ורצון או לגרום לנו להתרחק במהירות.
לפיכך, ריחות יכולים להשפיע על האובייקטיביות שלנו ועל נכונות שלנו להתקרב זה לזה.
החושים והתודעה
"הגוף הוא כמו כפר ריק או בית; החושים הם כמו חיילים וגנבים." בודהה
מנקודת מבט של אימון התודעה, יש לבחון בקפידה את מה שמעבירה מערכת החושים.
דרך מדיטציה אנליטית או במיינדפולנס של החושים, אנו מתבוננים במורכבות שלהם ולומדים לזהות איך התודעה משפיעה.
הבנת מערכת היחסים בין הגוף לתודעה מאפשרת לנו להעריך באופן מושכל את מה שאנו תופסים וחשים.
בהתחשב בכך שהתודעה אחראית על הפרשנות, עלינו להבין שזו נתונה לטעויות.
כי יחסי הגומלין בין החושים לתודעה פועלים על ידי אסוציאציה, שבה הזיכרון הוא גורם מפתח.
לא ליפול להסחת דעת
העדפות שלנו נקבעות על ידי מה שאנחנו נתקלנו בעבר, אנחנו לא חופשיים באמת לבחור.
כמו כן, אנו נוטים לשכוח את רגישות היתר של מערכת העצבים אשר בוחנת בכל עת פוטנציאל לסכנה.
בנוסף, מכיוון שאנו בדרך כלל משתוקקים ונתפסים על חפצים נעימים ומושכים, מומלץ לנקוט בזהירות.
אם נחשוב על זה לעומק, נגיע לתובנה כי בפועל אנו נתונים לאשליה של מציאות, תוצר של התודעה.
אז לפני שאתם קופצים למסקנות, השתלטו על החושים, אל תיתנו לתודעה לקחת מכם את חופש הבחירה.
נטלי ביזאוי, מייסדת מרכז המדיטציה Wisdom & Mindfulness. מדריכה בכירה של מדיטציה, מיינדפולנס ופילוסופיה בודהיסטית מטעם המכללה האקדמית ווינגייט. מומחית בהוראה מטעם אוניברסיטת תל אביב.
Wisdom & Mindfulness מרכז חוכמה ומדיטציה שלך בתל אביב.