English Read this post in
כעס | 1-2-3
כעס ∼ להבין את המנגנון❣
כעס עולה אנו מכירים, מאיפה הכעס הזה הגיע אנו לא מרבים לעצור לשואל, אנו נוטים קודם להגיב למרות הסבל שזה גורם.
הפסיכולוגיה הבודהיסטית רואה בכעס תסמין, תוצר לוואי של מחשבה מוטעת, תולדה של תפיסה בו דבר נתפס באופן שלילי.
מקורו של הכעס בתודעה באי-שקט, אם בשל חוסר שביעות רצון או בשל חסך, אלו מאיימים על השלווה ועל תחושת הביטחון.
מכאן מופעל מנגנון ההגנה עצמית של התודעה, שתפקידו לזהות סכנה ואחראי לפרצי רגשות כמו סלידה, כעס, זעם ופחד.
לכעס פנים שונות, כמו כל רגש הוא נע על רצף, כעס יכול להתבטא בעצבנות, בחוסר סבלנות, בניתוק רגשי ובפרץ של זעם.
יש לו אנרגיה וזו גובה מחירים, מייצרת רעש בתודעה, מחבלת בתהליכי קבלת ההחלטות, פוגעת ביכולת לראות את האמת.
באימון התודעה באים להכיר במניפת הרגשות שפוקדות אותה, כמו בדפוסים האוטומטיים שדוחפים אותנו לפעול בתגובה.
המטרה להביא אותנו לשחרור מהסבל שרגשות שליליים מייצרים, להביא אותנו למקום בו מבררים קודם ואחר כך מגיבים.
הדחקה ∼ אפקט הבומרנג
"אתה צריך לדעת להתמודד עם הכעס והעצב שלך כדי שלא תאבד את פרחי השמחה." תיך נהאט האן
כעס זה מכוער אבל גם משחרר אומרים, אנו בדילמה, בין אם נגיב או לא נגיב נשלם מחיר כי הכעס שלנו יוביל לכעס נוסף.
כפופים לחוקי הטבע בהם סיבה ותוצאה תלויות זו בזו, אם נכנע לדחף להשיב נלכד במעגל קסמים שמוביל לתגובה נגדית.
מנגד, הימנעות והדחקה נועלות את הכעס פנימה, אומנם מנענו תגובה מיידית אך זו לא תאחר להתבטא במחוזות אחרים.
אירוע כואב חתום בכעס משאיר אחריו עקבות בתודעה כמו בגוף, אלו הופכות לכוח שקט, לדפוסי פעולה לא מודעים בחיינו.
אם לא ידענו לעצור לטפל "במטרד", זה יתפשט ויגדל ובסופו של דבר יוביל לסבל נוסף, זו הסכנה השקטה באי ביטוי הכעס.
נראה שאין מוצא, מה עושים¿ לומדים לא לטפח את האויב בחוץ כמו בפנים, יוצאים לגלות את הסיבות לכעס ומטפלים בהם.
בוחרים להקדיש לזה תשומת לב, בסבלנות ובחמלה, מתבונים מרצון בגלים השקטים שכעס מחולל כדי לחשוף את הגורם.
כעס ∼ זה לא טוב לך
"כל עוד אנו נושאים פצעים וכעסים ישנים בלבנו, אנו ממשיכים לסבול." שרון סלזברג
באימון התודעה הבודהיסטי, רואים בתודעה המקור לשלל הרגשות שאנו חווים, הקרקע הפורייה ממנה עולות כלל החוויות.
מבקשים לראות בכעס רעל מחלחל, אם זה שמופנה החוצה או אם זה שמופנה פנימה, אותו אנו רוצים להבין לעומק ולשחרר.
כעס מסתיר בחובו פחד, צרכים וציפיות שלא מולאו, מסר שנותר שקט שמוביל את התודעה להפעיל הגנות העיקר לשמור.
ההבנה של האנרגיה והפוטנציאל ההרסני של הכעס, וגילוי "הטריגר" הסמוי, תומכים בטרנספורמציה של הכעס הטמון בנו.
לשם כך אנו מפעילים מספר כלים, הראשון מבניהם מיינדפולנס בו נעזר בזמן אמת, שמזכיר לנו לעצור לפני שאנו נופלים לדפוס.
מנגד, התבוננות ומדיטציות האנאליטיות תומכות בטיפול השורש, בעזרתם נבקש לשפוך אור על "המסר שמאחוריי המסר".
זה שמביא את התודעה לשחזר שוב ושוב את החוויה ומזינה אותה באנרגיה חדשה, זה שמכה לפרקים את חיינו בכעס.
לראות במקור הכעס דורש אומץ, כיוון שהוא מוביל אותנו אל האמת, אל אותם המסרים שדאגנו להסתיר עמוק בפנים.
לפני שנניח מראה מול הכעס, נזכור לא להזדהות או לשפוט, המטרה היא להכיר את הפנים השונות של הכעס השוכן בנו.
אל תכעס קח רגעॐ
"אין דבר טוב או רע, אבל חשיבה הופכת את זה כך". שייקספיר
לתרגול מיינדפולנס חשיבות גדולה, הוא זה ששומר ומזכיר לנו לשמור על נוכחות, בזכותו נוכל להפעיל בזמן אסטרטגיה נכונה.
כשאנו ערים לסביבה, קשובים למחשבות, לתחושות ולרגשות שעולים בנו, אנו מצוידים בכלים שיעזרו לנו לא ליפול לכעס.
אם אנו על אוטומט, מתוחים, ממהרים, לחוצים, עצבנים, ואין לנו אחיזה על הדברים, אנו לא בשליטה ובמצב הזה כעס נפיץ.
מכוון שאנו עדיין לא מחוסנים מפני עליה של כעס, נלמד להיחלץ מחבית הנפץ גם בעין הסערה בשלושה צעדים. מוכנים?
שלושה רגעים להרגיע את הסערה
שלושת צעדים הם שלושת הרגעים שאנו נבקש לקחת בכל פעם שנפגוש בעצבנות, "לא טיפלנו בזמן ונפלנו לפח" זה מאוחר כבר 🙁
את הצעד הראשון לוקחים ברגע ששמנו לב לנוכחות של ניצוץ, זהו רגע הסיפוק, נפעיל היגיון בריא ונשאל מה הסיפוק בכניעה לכעס.
הצעד השני מבקש הערכה של הנזק והמחיר המיידי והעתידי, לעצמנו ולסביבה, זהו השלב בו נפעיל שיקול דעת ונמדוד את רגע הסכנה.
את הצעד השלישי אנו עושים באחריות, אחרי ששקלנו ערך מול מחיר, זה הזמן לחשב מסלול מחדש, רגע הבריחה, להוציאה עצמנו מכלל סכנה.
זכרו, המטרה לשמור על עצמנו, מהמחשבות המזיקות שכעס מוליד, מהמסרים שזה מחזק, מהסבל המתפשט שזה מייצר.
קחו שלוש נשימות, חבל על האנרגיה, צאו למדיטציה בהליכה♥
נטלי ביזאוי, מייסדת מרכז המדיטציה Wisdom & Mindfulness. מדריכה בכירה של מדיטציה, מיינדפולנס ופילוסופיה בודהיסטית מטעם המכללה האקדמית ווינגייט. מומחית בהוראה מטעם אוניברסיטת תל אביב.
Wisdom & Mindfulness מרכז חוכמה ומדיטציה שלך בתל אביב.